Ga naar inhoud

Breng WordPad terug in Windows 11 versie 24H2


porrelaar

Aanbevolen berichten

Op 1 oktober 2024 is versie 24H2 van Windows 11 voor iedereen beschikbaar gekomen. In die nieuwe versie van Windows 11 is WordPad verdwenen. Microsoft vond dat die app weinig gebruikt werd. In plaats daarvan moest men voortaan maar Kladblok of Microsoft Word gaan gebruiken.

Niet iedereen is het met die beslissing eens. Er zijn mensen die graag met WordPad werkten. Het was een prima programma om een eenvoudig briefje mee te schrijven. Je kunt er zelfs afbeeldingen invoegen. En als je alleen af en toe een briefje schrijft, dan kan ik me voorstellen dat je niet graag wilt gaan betalen voor Microsoft Office. Natuurlijk kun je ook gebruik gaan maken van Writer, een onderdeel van het gratis kantoorprogramma LibreOffice, maar stel dat je erg gehecht bent aan WordPad, dan is het mogelijk om ook in versie 24H2 weer gebruik te gaan maken van WordPad.

 

Ben je nog niet overgestapt naar versie 24H2 van Windows 11, dan kun je nu nog de bestanden die nodig zijn voor WordPad veilig stellen. Heb je al wel de upgrade uitgevoerd naar versie 24H2 uitgevoerd, dan heb je een andere computer nodig om de benodigde bestanden te kopiëren.

 

WordPad staat in de Map Accessoires. Ik heb de map Accessoires die op mijn Windows 10 pc staat gekopieerd. Maar in Windows 11, versie 23H2 en ouder, staat die map op dezelfde plaats.
Dit is de locatie van de map Accessoires: Deze pc > (C:) > Program Files > Windows NT > Accessoires
Met behulp van een USB stick heb ik die map overgebracht naar mijn Windows 11 pc, waar al versie 24H2 van Windows 11 op staat. Daar hernoemde ik die map naar WordPad. Ik verplaatste die map naar een plek waar hij definitief mag blijven staan. Daarna opende ik die map; ik klikte met de rechter muisknop op wordpad.exe en ik koos in het menu voor Meer opties weergeven > Kopiëren naar > Bureaublad (snelkoppeling maken).
Daarna stond de snelkoppeling naar WordPad op mijn bureaublad. Wil jij WordPad aan je taakbalk vastmaken, dan kan dat ook: sleep de zojuist gemaakte snelkoppeling naar een lege plek op je taakbalk en daar staat die dan:
 

670295ee3019d-WordPad_in_taakbalk_van_Wi

 

Als je via e-mail een .rtf bestand krijgt toegestuurd, dan moet je dat .rtf bestand eerst opslaan op je computer. Als je daarna dubbelklikt op dat .rtf bestand dan zal het niet automatisch geopend worden met WordPad.
Er opent dan een venster waarin bovenaan staat: Selecteer een app om dit .rtf bestand te openen:

 

6702961e5ef80-selecteer_een_app.png

 

Daaronder staat een lijst met programma's. Staat WordPad staat niet in die lijst? Geen nood, scrol in die lijst dan helemaal naar beneden en klik dan op 'Een app op uw pc kiezen'.

 

670296460d781-Een_app_op_uw_pc_kiezen.pn

 

Een venstertje van de Verkenner zal dan openen. Blader naar de locatie waar jij de map WordPad hebt opgeslagen. Open de map WordPad en dubbelklik op wordpad.exe.
In het nog steeds openstaande venster met de naam 'Selecteer een app...' klik je onderaan op de knop Altijd.
Het bestand wordt dan geopend in WordPad.
De volgende keer dat je op een .rtf bestand dubbelklikt, zal dat automatisch geopend worden in WordPad.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.