Ga naar inhoud

C-schijf plotseling vol

sasin

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Zouden jullie mij kunnen helpen bij het vergroten van de C-partitie? Ik gebruik Windows 10 en mijn C-schijf is plotseling vol (waarschuwing in rood).

De 2 partities zijn erg ongelijk, dus ik wil graag een deel van de D-partitie verplaatsen naar de C-partitie.

Hoe doe ik dit zonder verlies van bestanden?

Schijfbeheer okt.'24.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sasin,

mijn eerste idee: die C-schijf is niet echt klein voor je (windows)systeem - maar veel overschot heb je niet.

(de) Windows(map) 'groeit' door de jaren aan en je gaat toch stilaan krap komen te zitten (ondanks de voorstellen hieronder)

'k zou dus toch stilaan overwegen van je C-schijf te gaan vergroten. (mijn C-schijf bevat alleen mijn systeem plus mijn programma's - waaronder wel enkele grote - en die

is bij mij al voor 120 Gig in gebruik - dit ter vergelijking)

Maar goed: kijk eens na hoe groot jouw map Mijn Documenten is - het kan de moeite lonen om diè naar je D te gaan verplaatsen zodat je diè ruimte

op je C vrij krijgt. (je doet dat niet zo maar zoals andere mappen verplaatsen, maar lees hiervoor  https://www.schoonepc.nl/instal/persoonlijke_mappen_en_bestanden_verplaatsen.html#mappen_verplaatsen )

Je C-schijf-zelf vergroten (door een stuk van de D 'er aan te zetten') gaat niet, want het zijn twee verschillende schijven - je kan alleen bestanden van je C nemen

en die naar de D zetten (zoals bv hierboven met Mijn documenten)

Maar andere mensen zullen ook nog wel ideeën hebben - wacht die dus maar even af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Passer, dank voor je reactie.

Voor de duidelijkheid: op de C-schijf staan alleen Windows + alle programma's, en alle Data (doc. - afb. - muziek, etc.) staan op de D-partitie.

Is het mogelijk om bv. Updates van Windows te verwijderen, of geeft dat te weinig ruimte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan schijfopruiming gebruiken (en daar oude windowsbestanden aanklikken (*) ) maar ik denk niet dat je er veel/voldoende mee gaat winnen.

Tuurlijk: nooit geschoten is altijd mis, het is het proberen waard natuurlijk - je verliest er niets mee (als je het goede doet :) )

(*) ik weet natuurlijk niet wat er nog op je systeem staat of niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een laptop of een desktop?

Is je C-schijf een SSD of HDD?

Wat eventueel ook een optie zou kunnen zijn is een grotere schijf kopen en je kleiner klonen naar je nieuw aangekochte schijf.

Kleinere schijf uitbouwen en de grotere inbouwen.
Probleem opgelost.

Wat je dan wel meeneemt zijn de eventuele systeemfouten die er op de te vervangen schijf staat.

Je kan natuurlijk ook een volledig nieuwe en frisse Windows installatie uitvoeren op een grotere SSD en alle nodige programma's terug opnieuw installeren.

De keuze is aan jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, sasin zei:

Waar kan ik zien of het een SSD of HDD is?

apparaatbeheer > schijfstations > klik rechts op een schijf en ga naar Eigenschappen. Daar staat bij HDD of SDD

4 minuten geleden, sasin zei:

En de Windows-Updates verwijderen is geen optie?

die optie zit bij Schijfopruiming - als je vb nog de oude 24H1-bestanden op je systeem staan hebt, is het een optie (scheelt enkele Gig)

maar als die al opgeruimd zijn, ga je niet veel winnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Passer zei:

als je vb nog de oude 24H1-bestanden op je systeem staan hebt,

Uh... dat kan niet. Versie 24H1 heeft nooit bestaan. @sasin gebruikt Windows 10. De meest recente versie daarvan is versie 22H2, en er zal ook geen nieuwere versie van Windows 10 meer komen.

Als @sasin net als ik vrij veel programma's heeft geïnstalleerd (of een paar grote programma's), dan is een schijf van 128 GB zo vol. Mijn C schijf is een SSD van 240 GB. Daarvan is al 117 GB in gebruik door alleen Windows en de programma's. Mijn persoonlijke bestanden staan op een andere schijf.

De beste optie is dus om de C schijf te gaan vervangen door een grotere SSD, Kies dan voor bijvoorbeeld een SSD van 512 GB. Dan kun je weer even vooruit. Wat dat betreft ben ik het eens met Calvus en Passer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.