Ga naar inhoud

C-schijf plotseling vol

sasin

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, Passer zei:

dan neem je de schijf toch gewoon mee naar je nieuw systeem?

In dit specifieke geval weet ik niet of dat zomaar kan. Het is immers een M.2 SSD. Die moet gemonteerd worden op het moederbord.

De huidige M.2 SSD van @sasin ziet er uit als op onderstaande afbeelding (alleen wordt daar een SSD van 256 GB getoond, terwijl die van sasin 128 GB opslag heeft):

6724c178696e6-Kingston_OEM_RBU-SNS_M.2.p

De eigenschappen van jouw M.2 SSD kun je hier terugvinden: https://smarthdd.com/database/KINGSTON-RBUSNS8180S3128GI1/SBFK60B9/

Als je tegenwoordig een nieuwe pc koopt, dan heeft die waarschijnlijk een M.2 slot op het moederbord, maar dat slot zal al bezet zijn. Het is maar de vraag of de nieuwe pc meerdere M.2 slots zal hebben.

Als je in de (nabije) toekomst een nieuwe pc gaat kopen, dan moet je opletten of de C schijf (dat zal tegenwoordig altijd wel een SSD zijn) voldoende opslagcapaciteit heeft. Ik zou dan gaan voor een minimale grootte van 256 GB. Dat is voldoende voor Windows en de programma's. Alleen wanneer je een echte gamer bent en veel grote games bezit of wil gaan aanschaffen, dan moet je gaan voor een grotere C schijf. Daarnaast dan liefst een aparte harde schijf voor je persoonlijke bestanden, zoals je nu ook hebt.

Op 31/10/2024 om 09:05, sasin zei:

mijn C-schijf is plotseling vol (waarschuwing in rood).

Als je lange tijd voldoende ruimte had en nu opeens niet meer, dan zou je eerst kunnen gaan kijken of je de oorzaak kunt vinden waarom je C-schijf nu opeens vol is.

Download en installeer het gratis programma TreeSize, wat je hier kunt vinden: https://www.jam-software.com/treesize_free

Klik daar op de groene knop Free Download.

Nadat het programma geïnstalleerd is, klik je met de rechter muisknop op de snelkoppeling en dan kies je 'Als administrator uitvoeren'.

Er zal gevraagd worden om een map te selecteren. Kies de C schijf.

Daarna worden de mappen getoond in afnemende grootte:

6724c4f8bb940-TreeSize_Free.png

Bovenaan staan de mappen die de meeste ruimte innemen enz.

Ieder map kun je uitklappen door op het pijltje voor die map te klikken.

Kijk dan of je rare dingen tegenkomt, bijvoorbeeld een map waarvan je niet had gedacht dat die zo groot zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sasin,

Kan je in je eerste geplaatste printscreen "Users" eens openen en hier plaatsen net zoals je gedaan hebt met "Windows".

Ik vind 23GB aan gebruikers toch veel temeer omdat je vermeld dat je persoonlijke data op een tweede "partitie" (je zal wel bedoelen een tweede "schijf") staan.

"Tweede schijf" dat blijkt namelijk uit je openingsposting/printschreen  van "schijfbeheer".

Op deze D-schijf is er ook al een ± 244Gb in gebruik, dat kan uiteraard als je veel persoonlijke data hebt.

Vandaar dat ik 23GB "Users" veel vind op je C-schijf.

aangepast door Calvus
Link naar reactie
Delen op andere sites

De map Windows (die jij hebt opengeklapt) ziet er voor mij normaal uit.

Laten we eerst eens kijken naar de map System Volume Information. Die is bij jou met 24,8 GB aan de grote kant, vooral omdat jij een kleine C schijf hebt. In die map worden de herstelpunten opgeslagen.

Je zou minder ruimte kunnen toekennen aan de map System Volume Information. Nadeel: dan kunnen er minder herstelpunten worden opgeslagen, maar meestal gebruik je toch alleen het laatste herstelpunt.

Als je CCleaner hebt, dan kun je vrij eenvoudig alle herstelpunten verwijderen, behalve het meest recente herstelpunt. Dat heb ik zojuist op mijn Windows 10 pc gedaan, en dat leverde bij mij een ruimtewinst van bijna 15 GB op.

Heb je CCleaner niet, dan gaan we het op een andere manier doen, waarbij we direct een maximale grootte van de map System Volume Information gaan instellen. Momenteel neemt de map System Volume Information iets meer dan 20% in van de ruimte op de C-schijf. Dat zou je omlaag kunnen brengen naar maximaal 10%. Laat het maar weten.

======================================

Aanvulling: Terwijl ik aan het typen ben, heeft Calvus gereageerd. Je kunt eerst doen wat hij vroeg. In de map Users zal de map AppData vermoedelijk het grootst zijn. Daarin worden allerlei bestanden van programma's opgeslagen, bijvoorbeeld het .ost bestand van Outlook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.