Ga naar inhoud

Heb ik een aparte grafische kaart nodig voor Photoshop of is de onboard grafische kaart van Intel Iris Xe Graphics ruim dan voldoende?

WhitePegasus

Aanbevolen berichten

Hoi, ik ben op zoek naar een laptop voor fotobewerking (Photoshop) maar geraak er niet uit welke ik moet nemen wegens tegenstrijdige info over de grafische kaart.

Ik doe aan fotografie als hobby en fotografeer in RAW-formaat (NEF-formaat), bewerk de foto's voornamelijk met filters van Nikon of gewoon handmatig; kleuren aanpassen, storende elementen uit de achtergrond verwijderen, layers toevoegen, ....  Het is ook de bedoeling dat ik mijn naam (of een watermerk/copyrite) via een batch-bestand op mijn foto's ga zetten en niet meer handmatig. Ik doe geen 3D-bewerkingen.  Ik wil gewoon mijn foto's opsmukken, op mijn foto-website zetten en afdrukken.  Deze laptop dient voornamelijk voor fotobewerking, opzoekwerk op internet en wat tekstverwerking maar absoluut niet om games te spelen.  Via internet naar films/telenet kijken is ook niet echt de bedoeling.   Mijn prioriteit is dat Photoshop (het inladen en bewerken van de foto's) vlotjes verloopt.   

Adobe zelf beveelt een 4 GB GPU-geheugen aan (Minimaal 1,5 GB GPU).  Ik vermoed dat dit zowel een aparte grafische kaart als onboard-kaart kan zijn? 

De ene verkoper zegt dat je zeker een aparte grafische kaart met 6 GB of 8 GB nodig hebt.  De andere zegt dan weer van niet en dat de processor (en de snelheid ervan) en het RAM-geheugen het belangrijkste zijn (Minstens Intel core i7 / AMD Ryzen 7 of beter als je budget het toelaat) en dat de onboard grafische kaart van Intel Iris Xe Graphics dus ruim dan voldoende is (Een aparte grafische kaart zou volgens hem voornamelijk bedoeld zijn voor gamers en 3D-bewerkingen).   

Op internet krijg krijg ik ook tegenstrijdige info.  Mensen die fotograferen raden een aparte grafische kaart van minstens 6 GB aan (liever nog 8 GB), terwijl bepaalde sites dan weer zeggen dat voornamelijk de processor(snelheid) en het RAM-geheugen heel belangrijk zijn voor Photoshop.   

Eén van de verkopers die me een laptop met een onboard grafische kaart "Intel Iris Xe Graphics' voorstelde zei me dat een aparte grafische kaart van 6 GB overkill is voor Photoshop op zich (tenzij je er ook games mee gingen spelen, videobewerking ging doen of in de grafische sector (3D-bewerkingen, gebruik van Vectors) en dat de meeste mensen, die het budget ervoor hebben, toch een aparte grafische kaart kopen omdat ze dan geruster zijn dat Photoshop wel zou werken.  De mensen die aan fotografie doen en op sites beweren dat een aparte grafische kaart absoluut nodig is zijn technisch niet (voldoende) op de hoogte en lezen dat ook maar af van andere sites.

Ik heb zelfs een kameraad die ook aan fotografie doet als hobby maar er intenser mee bezig is (en zelf ook computers in elkaar steekt als hobby) die me een jaar geleden nog zei dat ik absoluut een aparte grafische kaart nodig had voor hetgeen ik ermee ging doen en dat degenen die beweerden dat je dit niet nodig hebt voor Photoshop niet wisten waarover ze spraken (Hij gebruikt Photoshop voor hetzelfde als ik) en nu heeft hij nog niet lang geleden een laptop Asus Vivobook X1605VA-MB722W met onboard grafische kaart gekocht en die ging vlotjes door Photoshop.  Hij stelde mij die zelfs voor om te kopen want die was goed genoeg.  Nu weet ik het ook niet meer!

Mijn budget is max. 2.000 euro maar ik wil écht geen overkill kopen.  Ik had gedacht om een Intel Core i 9 (of eventueel nog een Intel Core i 7 of een AMD Ryzen 7 / 9 ) te kopen, met 32 GB RAM (of uitbreidbaar tot 32 GB RAM, dit laatste staat voor mij al zeker vast).  Alleen ben ik er nog niet over uit of ik nu een aparte grafische kaart moet voorzien of dat de onboard kaart "Intel Iris Xe Graphics" toch meer dan voldoende is (of is er nog een andere onboard-kaart die in aanmerking komt?)

Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn (en ik zal beslist ook wel verouderde info gelezen hebben).  Ik ben al meer dan een jaar aan het uitkijken voor een geschikte laptop maar omdat ik het gevoel heb dat sommige verkopers gewoon maar willen verkopen om te verkopen ben ik zelf dingen gaan opzoeken (het gaat immers toch ook over redelijk wat geld) maar het is gewoon allemaal te technisch geworden voor mij.  Daarom wil ik langs deze weg nog even de mening van kenners vernemen alvorens ik de knoop door hak.  Mijn budget is max. 2.000 euro maar ik wil geen overkill.  Geen Apple-laptops, dat gaat me te duur uitvallen.

Wat denken jullie ervan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.