Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Even terzijde deze handige truuk: wil je printscreens van je bios maken, dan steek je gewoon een usb in de computer in (dat mag in dit geval die MCT-usb zijn) en je drukt op F 12. Het screenshot wordt nu op je stick gezet.

Ook even: op een Lenovo zou je  via F 8, F 10 en  F 12 in het bootmenu moeten kunnen raken (zonder via die tabbladen te moeten werken) - alleen kan ik het niet uitproberen.

Maar kijk jij even welke van die drie (of alledrie?) het doet?

3 uren geleden, Bammens zei:

De pc start dan automatisch op, maar vraagt helemaal niets. Hij komt de ene keer in Recovery (zie foto in een eerder bericht) of in "Automatisch hertstel voorbereiden" en dan: "Problemen vaststellen op de computer".

Dat eerste (terug opstarten) is goed, maar het tweede betekent dat Windows opgestart wordt en dàt moet net vermeden worden..

Goed, we proberen verder (maar Lenovo heeft precies wel een 'eigen' bios, die precies wel wat afwijkt van de klassieke biossen)

Probeer eerst dit even:

ga naar de bios, zet de usb-stick als eerste opstart en als die bovenaan staat, klik hem aan en Enter.

Hou dan je stick in de gaten: als het lichtje ervan begint te branden/flikkeren, zit je goed - laat hem dan maar doen.

' k ben benieuwd...

Gebeurt er echter niets: Kan je ook eens een screenshotje plaatsen van de verkenner met daarin de geopende usb-stick?  (dus: de inhoud van je gemaakte stick)

Ergens zit er precies iets fout waar ik van hieruit niet op kan komen..

aangepast door Passer
Geplaatst:

Dit staat op de USB stick, maar ik kan het verder niet openen. Zie eerste foto.

F12 maakt geen printscreen.

Als ik opstart en F12 ingedrukt houd krijg ik (zie de tweede foto)

Ik kom alleen in de BIOS als in tijdens het opstarten F1 ingedrukt houd. Dan zie ik: (Zie derde foto)

MCT.jpg

F12.jpg

BIOS.jpg

Geplaatst:

Je hebt toch een eigen systeem dat werkt? plug daar de usb eens in (gewoon als je in windows bent)

en dan

1 uur terug, Passer zei:

een screenshotje plaatsen van de verkenner met daarin de geopende usb-stick?  (dus: de inhoud van je gemaakte stick)

je eerste plaatje was van de stick in de bios- maar dat bedoelde ik niet.

Als je hier bent: klik dan even de keuze vlak boven het zwarte deel hier aan - en enter

image.png.196e1d9d45d05592d8fb2b587268c1a7.png

Begint de usb dan te flikkeren? Zo ja, laat hem even zijn gang gaan en kijk of er iets gebeurt met je system.

Geplaatst:

Op mijn USB stick staat het bestand dat ik moest downloaden: Media Creation Tool. Kan dit bestand niet openen.
Ik heb in de BIOS geselecteerd: USB KEY: USB DISK 2.0. PMAP en toen op F10 (saven).

PC start op, lampje USB knippert en gaat weer "Automatisch herstel voorbereiden" en "Problemen veststellen op de computer"

Dan tabblad: AUTOMATISCH HERSTELLEN

Kan dan weer kiezen: "Opnieuw opstarten" of "Geavanceerde opties".

Ik neem: Geavanceerde opties.

Dan zie ik: KIES EEN OPTIE

Ik kies voor: "Een apparaat gebruiken"

Ik zie:
MATSHITA DVD-RAM SW830

WDC WD10EZEX-08M2NA0

USB DISK 2.0 PMAP

UEFI: USB DISK 2.0 PMAP

Welke ik ook gebruik ... Automatisch herstel voorbereiden enz enz.

Geplaatst:

Bammens,

je gaat er niet komen door steeds maar die windows te laten opstarten.

Ik had gevraagd die USB KEY te selecteren EN DAN TE ENTEREN - niet te gaan saven met F10 :)

Ik had je ook gevraagd die key eens in een ander/jouw computer te pluggen en dan IN VERKENNER te gaan kijken welke bestanden erin staan / welke opbouw

die heeft - dat screenshot plaatste je ook nog niet.

Op die manier is het moeilijk om verder te gaan raken hé?

Geplaatst:

Het hele topic eens doorgespit en ik meen de vergissing te zien: je kan niet opstarten van die USB met enkel MediaCreationTool_22H2.exe want dat is geen opstartbare USB en verschijnt dan ook niet in je BIOS.

De werkwijze loopt een beetje anders:

Ga naar de site https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 op een werkende computer, en klik op 'Download nu'. Dan zal MediaCreationTool_22H2.exe op dié computer gezet worden. Sluit een lege USB-stick van minimum 8GB aan op die werkende PC en voer dan het bestand MediaCreationTool_22H2.exe uit als administrator (rechtsklikken en uitvoeren als administrator).

Je zal een paar vragen moeten beantwoorden en dan wordt een opstartbare USB-stick gemaakt:

• Kies Akkoordals je instemt met de licentievoorwaarden.
  • Kies op de pagina Wat wilt u doen? achtereenvolgens Installatiemedia voor een andere pc maken en Volgende.
  • Selecteer de taal, versie en architectuur (64-bits of 32-bits) voor Windows 10.

(de hele uitleg staat op de hierboven genoemde pagina, klik op het tweede pijltje > Het hulpprogramma voor het maken...op een andere PC te installeren)

De zo gemaakte USB-stick sluit je dan aan op de probleem-PC en zoek daar de opstartvolgorde (Startup Device Menu). Normaal moet die nieuwe USB er nu tussen staan. Zorg dat die als eerste in de lijst staat en sla de wijzigingen op met F10. De computer zal nu starten van die USB.

Geplaatst:

Hallo Nokiaprox,
Heb gedaan wat je hebt gezegd en USB stick is nu bezig in mijn eigen pc.

Moet ik de USB stick in de probleem pc stoppen en dan tijdens het opstarten met F1 naar de BIOS gaan?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.