Ga naar inhoud

Excel macro voor nieuw werkblad

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allen,

Ik ben mezelf wat aan het verdiepen in het gebruik van macro's. 

Nu zit ik toch met een iets complexere vraag waar iemand hopelijk een antwoord op kan geven. 

Ik zou graag volgende situatie krijgen:

Voor een file waarbij we per leverancier een nieuw blad willen maken zou ik graag hebben dat vanuit het masterblad volgende actie kan ondernomen worden:

Ik wil bij nood een nieuw blad maken als volgt

1/ als je op een button klikt krijg je een popup met de vraag hoe het blad moet noemen

2/ na ingave van de naam creëert een voorgemaakt ander blad zich met die naam 

3/ het voorgemaakte blad kan een verborgen zijn of een beschermd, dat is niet zo van belang, maar het bevat wel uiteraard verwijzingen en formules. 

4/ de ingegeven naam zou moeten onmiddellijk ingebracht worden in het masterblad in de eerste kolom, en dat aansluitend op voorgaand aangemaakt blad. 

moeilijkheden zijn dat de kolom in het masterblad anders gesorteerd moet kunnen worden volgens nood, maar een nieuw gemaakt blad moet onderaan de reeks aansluitend ingevuld worden. 

Deze automatisch gecreerde naam in het masterblad zou ideaal gezien dan ook meteen als een link moeten dienen naar het gemaakte blad. Als je hier dan op klikt ga je naar het gemaakte blad. 

Kan dit? Zou iemand me op weg kunnen helpen hiermee met een script? 

Alvast hartelijk dank,

Stef.

Geplaatst:

ik had hier al ergens een voorbeeldbestand gevonden dat ik zelf probeerde te herwerken. Daarin stond reeds hoe je een nieuw tabblad kan verkrijgen, maar het was dan vooral een script om verschillende tabbladen gelijk aan te maken na het inputten van data in het eerste werkblad. 

Dat is in feite niet wat ik nodig heb... ik kan er niet voldoende aan uit om het aan te passen. Ik heb al wat kunnen aanpassen waarbij ik dacht een omweg te kunnen maken, maar ik kom er niet uit... Er zijn te veel zaken dat ik niet begrijp of kan volgen helaas... 

Dit was dat voorbeeld waar ik van vertrokken was.... deels al wat in "gespeeld" om wat duidelijkheid te scheppen voor mezelf. Het gaat deels wel een richting uit.. maar niet voldoende dus. 

Sub Blad_toevoegen()
Dim a As Integer, x As Integer, y As Integer
a = 0
With Sheets(1)
x = .Range("A" & .Rows.Count).End(xlUp).Row
For y = 1 To Sheets.Count
If Sheets(y).Name = .Range("A" & x).Value Then
a = 1
End If
Next y
End With
If a = 0 Then
ActiveWorkbook.Sheets.Add after:=Worksheets(Worksheets.Count)
With Worksheets(Worksheets.Count)
.Range("A1:Z1000").Value = Sheets("Master").Range("A1:Z1000").Value
'.Range("D7").Value = Sheets(1).Range("B" & x).Value
'.Range("A14").Value = Sheets(1).Range("C" & x).Value
'.Range("C17").Value = Sheets(1).Range("D" & x).Value
.Name = Sheets(1).Range("D" & 4).Value
End With
a = 0
End If
End Sub

Wie me kan helpen, alvast bedankt!! 

Geplaatst:

Bedankt Emiel,

Bedankt voor je bericht. Ik kan alleen effe niet volgen. Is het nu de bedoeling dat ik in het bestand dat je net stuurde even aantoon wat er dient te gebeuren of zo? Ik kan geen scriptje vinden alleszins? 

Ik volg niet, sorry... 

Geplaatst:

Dag Emiel, 

Het ligt aan mijn amateurisme, maar ik kom er niet goed uit. Ik zie het script staan achter het blad en probeerde het te kopiëren naar een eigen probeersel, maar het lukt me (nog) niet.  Maandag dacht ik het nog eens rustig te bekijken.

In jouw excel lukt het script, maar daar begrijp ik bvb niet hoe je het hebt beschreven want bij het maken van een nieuw blad komt eventueel nieuwe ingevulde cellen niet mee in een nieuw blad. Ik kan daar dus ook niet volgen welk blad je precies kopieert. 

Te veel vragen voor een groentje als ik 🤔

Maar ik wil wel zelf even proberen zonder jou te stalken. 😛

Geplaatst:

Goedemiddag Emiel,

Helemaal duidelijk! Je bent een held! Het werkt en ik heb hem ook kunnen overplaatsen naar mijn blad dat ik aan het opmaken ben. 

Dit uitleg van je doet wonderen, ik was de weg helemaal kwijt. 

Ik ga het nu verder uitwerken en eens kijken of er ergens kleine mankementjes naar boven komen, maar je script werkt nu wel. 

Nogmaals: superbedankt! Vooral de uitleg brengt me veel bij waardoor ik weer een stapje korter ben! 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.