Ga naar inhoud

beeldscherm te klein

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij enkele programma's is de onderste regel niet te zien. Ik weet dan niet of ik ergens wel of niet op moet klikken omdat ik niet kan zien of er bijvoorbeeld 'ja' of 'nee' op staat. Is daar een oplossing voor? Ik heb een Lenovo laptop T460s, 14 inch met Windows 11. Gerda

Geplaatst:

De specificaties van je laptop staan hier vermeld: https://tweakers.net/pricewatch/487045/lenovo-thinkpad-t460s/specificaties/

De resolutie van het scherm is 1920 x 1080. Als de schaling 100% is dan zou je alles moeten kunnen zien. Maar bij zo'n 14 inch scherm worden de letters erg klein bij die resolutie. Ik kan me dus voorstellen dat je de schaling op 125% of nog hoger hebt gezet om teksten nog te kunnen lezen. En bij een hogere schaling worden de letters wel groter, maar dan past er ook minder op het scherm.

Een oplossing zou dus kunnen zijn om de schaling weer lager te zetten: als hij nu op 150% staat, dan zet je hem op 125%. Als hij nu op 125% staat, dan zet je hem op 100%, waarna er meer op het scherm past.

In Windows 11 doe je dat zo:

Klik met de rechter muisknop op een lege plek op je bureaublad en kies dan Beeldscherminstellingen

Onder Schaal en indeling moet je kijken wat er nu bij jou achter Schaal staat:

67980e7d4e260-Schaal_en_indeling.png

Bij mij is de schaal ingesteld op 100%, maar ik heb een 24 inch beeldscherm. Bij jou zal de schaal vermoedelijk hoger staan.

Een andere oplossing kan zijn om de taakbalk automatisch te laten verbergen. Daardoor  krijg je net wat meer ruimte.

Hoe je de taakbalk automatisch verbergt:

Klik met de rechter muisknop op een lege plaats in de taakbalk en kies dan Taakbalkinstellingen.

Klik op Gedrag van taakbalk

Zet een vinkje voor 'Taakbalk automatisch verbergen'

679811c95af11-taakbalk_verbergen.png

De taakbalk verdwijnt dan. Hij zal automatisch weer getoond worden wanneer je de muispijl tegen de onderkant van je scherm aan zet.

Probeer het eens. Misschien win je daarmee net genoeg ruimte.

In het verleden heb ik voor deze oplossing gekozen bij een HP Mini netbook met 10,1 inch scherm en een resolutie van 1024x600. Ook bij dat netbook kon ik het onderste gedeelte van sommige programma's niet zien, maar dat lukte net wel nadat ik had ingesteld dat de taakbalk automatisch verborgen moest worden.

Geplaatst:

Ja, dat is gelukt. Inderdaad verdwijnt de taakbalk nu en hij komt ook weer tevoorschijn als ik er met mijn muis naar toe ga. Dat werkt inderdaad voor mij. Ik had al overal gekeken op het internet, maar ik had nergens iets gevonden. Maar met één keer een vraag hier op het forum heb ik een oplossing. Geweldig! Heel erg bedankt. Wat mij betreft kan dit item dus weer gesloten worden. 😊Gerda

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.