Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nu komen we al ergens.

Bij die andere dus enkel "Help" ter beschikking en de andere mogelijkheden zijn "greyed out" (licht grijs) te zien?
Geef me dan nu even de tijd, ik kom dadelijk terug.

Is normaal dat die in verkenner niet meer te zien is - ze heeft nu geen partitie-letter meer = volledig normaal!

Geplaatst: (aangepast)

Het is me niet duidelijk waarom je die schijf niet geformatteerd krijgt.

Van die OEM-partitie had ik dat verwacht.

Een OEM-partitie is een beschermde ruimte die gemaakt is om eventueel een systeemherstel of fabrieksherstel te kunnen uitvoeren. Hiermee kunnen gebruikers het besturingssysteem terug herstellen in de oorspronkelijke staat mocht er zich ooit een systeemstoring of een crash voordoen.

Jij krijgt nu enkel “Help” te zien na een rechtsklik op die betreffende partitie omdat je een OEM-partitie niet kan verwijderen met het Windows Disk Management Tool (= Schijfbeheer).
Je kan dit wel met enkele opdrachtregels in het programma “Diskpart”

Wees hiermee wel zeer voorzichtig voordat je besluit de opdrachten uit te voeren – je moet goed weten wat je doet!!!

Voor zover ik nu jouw vraagje heb begrepen, is er weinig kans dat je de boel in het honderd gaat laten lopen omdat het hier een HDD betreft die uit een ander systeem werd gehaald?
En je wenst deze HDD enkel te gaan gebruiken als een extern opslagmedium?
Het liefst zou je graag slecht één (01) partitie ter beschikking hebben en alle partities incluis deze OEM-partitie laten verdwijnen?
Ja toch?

Wel dat kan.
Printscreens zijn niet mogelijk omdat de schijven in mijn computer er volledig anders uit zien dan bij jou.
Ik baseer mijn hulp op jouw printscreen van je schijfbeheer.
***Alle te verwijderen partities staan bij jou (en dit is zéér belangrijk) op “SCHIJF 2“ ***

Ik ga je hier stap voor stap trachten te begeleiden om dit tot een goed einde te brengen.
Zoals eerder vermeld heb je hiervoor Diskpart nodig, wees gerust dat moet niet geïnstalleerd te worden, het staat op je computer.

Hier gaan we dan:

Klik met rechts op “Start” en kies voor “Windows PowerShell (Admin)
Geef toestemming als er om gevraagd wordt.
Er opent een scherm “Administrator: Windows PowerShell
Typ daar waar de cursor knippert “Diskpart” en klik op “Enter
Typ nu achter Diskpart (knipperende cursor) “List Disk” en klik op “Enter

Nu zou jij in dat scherm jouw drie schijven moeten zien staan, nl.
Disk 0

Disk 1
Disk 2 (en het is deze HDD die je moet hebben VERGIS JE HIER NIET IN ZOALS IK EERDER HEB VERMELD !!!!!!!!
Controleer of deze disknummers overeen komen met de nummers in “Schijfbeheer” !!!

Typ achter Diskpart het commando: “Select Disk 2” en klik “Enter
Je zult nu lezen dat “Disk 2” de geselecteerde schijf is!
Typ dan nu achter Diskpart: “List Partition

Wat jij nu te zien krijgt in het scherm kan ik van hieruit niet weten.

Maar normaal gezien zou jij nu drie (03) partities moeten zien staan.

Partition 1 = Eentje van ± 260 MB (EFI-systeempartitie)
Partition 2 (4 ?) = Eentje van ± 1000 MB (Herstel-Partitie)
Partition 3 (5 ?) = Eentje van ± 1000 MB (OEM-partitie)

*** DE NUMMERING kan er bij jou anders uitzien, vergewis je ervan WELK NUMMER je partities hebben, want die zal je zo dadelijk nodig hebben !***

*** Let nu goed op … en controleer ZEKER nog eens (Doen Hé) of de partities die je ziet overeen komen met die in je Schijbeheer ! ***

Ben je zeker, écht volledig zeker van de geselecteerde schijf (bij jou dus schijf 2) dan gaan we nu de “te verwijderen partities met een commando verwijderen.

Typ achter Diskpart: “Select Partition X ” en klik “Enter” (X = het nummer van de partitie die je wil gaan verwijderen).

Je leest dan dat Partition X (1?) de geselecteerde partitie is.
Typ dan nu: “Delete Partition override
Diskpart zal melden: “Diskpart successfully deleted the selected partition
Sluit Diskpart af met het commando: “Exit
Sluit het scherm

De partitie die je had geselecteerd zou nu weg moeten zijn en als een “niet toegewezen ruimte” in je schijfbeheer te zien zijn.

Doe dit ook voor de andere te verwijderen partities, gezien je intentie en je vraag hier om slechts 1 partitie te hebben op deze HDD

Je moet dan driemaal bovenstaande procedure uitvoeren in Diskpart.

Je typt achtereenvolgens – let op Nummering kan anders zijn:

►"Select partition 1" ->> gevolgd door “Delete Partition Override” -> Diskpart successfully deleted the selected partition
 "Select partition 2" ->> gevolgd door “Delete Partition Override” -> Diskpart successfully deleted the selected partition
 "Select partition 3" ->> gevolgd door “Delete Partition Override” -> Diskpart successfully deleted the selected partition
 ►Sluit Diskpart af met het commando: “Exit
 ►Sluit het scherm

Uiteindelijk na het sluiten van Diskpart hou je in je schijfbeheer ineens maar 1 niet toegewezen ruimte over.
Die uiteraard ook weeral kan worden gepartitioneerd / schijfletter(s) toewijzen vanuit Schijfbeheer.

Zo dit was het dan – hopelijk ben je er wat mee?

In dat geval  image.png.13b5dd98a1ca5c08b87c0c324ec12fd9.png

aangepast door Calvus
Geplaatst: (aangepast)

Dat heb je prima voor elkaar gekregen, dikke image.jpeg.9770e763065f224913a708686c1cea1a.jpeg

En, ... graag gedaan hoor! image.jpeg.4928cd36c2e12c27d2221b2c0c2ce29a.jpeg

PS: mag ik even vragen, louter uit interesse: welke nummering hadden die partities in "diskpart?

- partitie 1 - 2 - 3

of

- partitie 1 - 4 - 5

aangepast door Calvus
Geplaatst:

@Cil,

Van waar die 2 komt snap ik nu niet zo direct - 16 MB ???

Die is toch niet te zien op de printscreens die je liet zien.

Maar eind goed, al goed!
En nogmaals dat heb je goed gedaan!!!

Kom morgen met nog een antwoordje met info wat die schijf betreft.
Niks bijzonders hoor, wees maar gerust.

Prettige avond nog.

Geplaatst:

Windows kan twee partitie-stijlen aan ttz. MBR en GPT.

Toen ik achteraf 5 partities opmerkte op jouw schijf 2 viel mijne €.

Jouw schijf 1 en schijf 2 hebben een GPT (GUID Partition Table) layout.

Cfr. De EFI-partities.

Op GPT-schijven kan je méér dan 4 partities aanmaken, in dit geval enkel schijf 2.

Jouw schijf 2 heeft dus een GPT-partitiestijl vandaar ook dat er die EFI-partitie te zien is.

M.a.w. jouw computer kan met UEFI (Unified) Extensibel Firmware Interface) overweg.

Deze partitie is een beveiligde ruimte, zonder deze partitie zou het besturingssysteem niet meer opstarten!

Vandaar dat je een EFI-partitie niet kan verwijderen via schijfbeheer.

Ook zijn de “Herstelpartitie en de OEM-partitie” beveiligde ruimtes en niet via schijfbeheer te benaderen.

Hiervoor hebben we dus “Diskpart” gebruikt en ook omdat dat al op de computer aanwezig is.
Het zou ook met “Easus Partition Master” gekund hebben maar … ik vrees dat het alleen zou gegaan hebben met de betalende - en niet met de gratis versie.

Ter info: op een MBR (Master Boot Record) lay-out kan je maximaal 4 partities aanmaken.

En een MBR-schijf maakt gebruik van BIOS (Basic Input/ Output System) firmware.

Geplaatst:
1 uur geleden, Calvus zei:

Het zou ook met “Easus Partition Master” gekund hebben maar … ik vrees dat het alleen zou gegaan hebben met de betalende - en niet met de gratis versie.

Klopt:  https://nl.easeus.com/comparison/partition-master-free.html

https://www.hdd-tool.com/disk-converter/convert-mbr-to-gpt-windows-10.html

https://www.resize-c.com/howto/convert-mbr-to-gpt-disk.html

https://recoverit.wondershare.com/windows-tips/free-mbr-to-gpt-converter.html      (met hier een betrouwbare vierde versie)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.