Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb met het stappenplan dat Calvus noemde en de link van Passer/Porrelaar win10 vernieuwd. Heb wel 20 gb minder, dus kennelijk wordt de vorige versie ook bewaard? Ook heb ik in het artikel genoemde EaseUs Todo Backup geïnstalleerd maar bij een systeemback-up ging het de hele schijf klonen. Moet nog even uitzoeken hoe je alleen een back-up maakt van windows zonder alle bestanden enzo. 

Veel dank weer voor alle hulp.  

• Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:
9 uren geleden, frohla zei:

dus kennelijk wordt de vorige versie ook bewaard?

KLopt, die blijft enkele weken staan en wordt dan automatisch door Windows opgeruimd. Als je wil, kan je ze ook handmatig gaan verwijderen - het gaat om de aangemaakte map 'Windows-old'

Clonen is sector per sector je hele schijf/partitie 'kopiëren'

Wat jij moet zoeken/gebruiken is dit:

image.thumb.png.1667a57b2581bf61e0e95c287c555901.png

Enkele bedenkingen erbij:

> bij jou moet rechts wel een andere schijf/partitie staan dan bij mij (waar de G aangegeven staat)

> laat de backup naar een andere SCHIJF maken (dus nièt op de schijf waar je C op staat !)

> vergeet niet dadelijk een rescuedisk of - stick aan te maken voor het geval je de backup nodig hebt!

> en nog dingen waar ik nu niet dadelijk aan denk :) 

Geplaatst:

Het lukte niet omdat de bestemmingsschijf te weinig vrije ruimte had. Bedenk dat je wel minstens een 60/80 Gig schijfruimte nodig hebt

voor een klassieke Windowsinstallatie-met-programma's!  (en het kan nog hoger gaan, afhankelijk van het systeem)

'de hele schijf wordt dan gekopiëerd':  ja, maar dat is ook de bedoeling (het gaat dan wel om je C-schijf waar Windows op staat)

of begrijp ik je verkeerd?

Die rescuedisk: daar hebben we 't later nog over

Geplaatst:

de bestemmingsschijf heeft 457 gig over. het is de bedoeling dat er een back-up wordt gemaakt van windows10 op de C-schijf.

niet de hele schijf met alle programma's en dergelijke. dat gaat dus kennelijk niet met deze methode.

Geplaatst: (aangepast)

Oeps.. ik merk al twee dingen dadelijk op:

1. je hebt veel te weinig ruimte op je eerste schijf (mm.. had ik dat al niet gezegd ergens in de voorgaande veertien bladzijden??)

zo iets belemmert de goede werking van je systeem

en dus zou ik eerst die windows.old verwijderen en hopen dat je op die manier terug 150 (ev 100 als absoluut minimum) terug vrij hebt)

2. en dan die D-schijf: die is geformateerd in exFat.  Euh...  a. deed jij dat ('k vermoed van niet) en b. wat is/was daar de bedoeling van?

aangepast door Passer
Geplaatst:

Ja, na die opmerking heb ik al veel ruimte vrijgemaakt op de interne schijf.

Er was in ieder geval al 93 gig en ik was nog bezig meer ruimte te maken. Omdat ik had gelezen dat de map windows.old automatisch zou worden verwijderd had ik het nog niet zelf gedaan.

Ik heb die D schijf gewoon aangesloten en niets aan de structuur veranderd.

Standaard exFat. Is dat af te raden?

Geplaatst:

Exfat is niet af te raden, maar het is voor gewoon windows-gebruik niet zo aangeraden ook.

Zelf zou ik in jouw geval alles wat daarop staat gewoon even op je grote schijf 'parkeren', dan die D-schijf gewoon in NFTS formatteren en dan

je oude inhoud van je C terug naar je D overbrengen.

Ik weet niet wat je vorige keer als instellingen voor je EaseUS/ systeembackup gebruikt hebt, maar normaal gaat EaseUS bij een systeembackup

alleen je eigen systeem en nièt je eigen bestanden backuppen.

Liet je wel backupppen naar je D-schijf?   (je D-schijf heeft nog plaats genoeg voor zo'n backup, vandaar de vraag: -je kreeg de melding dat

er te weinig plaats was voor de backup en dus zie ik maar twee mogelijkheden: ofwel liet je backuppen naar je C-schijf (die idd te weinig plaats

heeft en dan krijg je zo'n melding)   ofwel liet je héél je C (ook je eigen data) naar de D backuppen - en in dit laatste geval zullen je instellingen

niet volledig juist zijn, vermoed ik)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.