Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo nokiaprox, 

De map Software Distribution had ik al geledigd op basis van de link van collega abbs. 

Als er een lijst komt van „te verwijderen bestanden“ verwacht ik dat er iets verwijderd gaat worden. Maar er wordt helemaal niets verwijderd, ook de „overige zaken“ niet. 

Overigens heb ik nu helemaal geen probleem meer en zal ook in Windows 11 geen probleem hebben. Zoals je in mijn openingspost kunt zien ergerde ik mij vooral aan de ophemeling van de Windows schijfopruimer versus de CCleaner die voortdurend in een kwaad daglicht wordt gesteld. 

Wat ik regelmatig doe is programma’s uitproberen, meestal weggeefprogramma’s. In mijn computerleven is "gratis" het sleutelwoord. The best things in life are free!

Als een programma niet bevalt of voldoet, verdwijnt het uit mijn leven. („Weg ermee!“). 

Dit lot is nu ook de Windows schijfopruimer ten deel gevallen.

• Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

@Leono,

Op 14/4/2025 om 06:56, Leono zei:

Wat ik regelmatig doe is programma’s uitproberen, meestal weggeefprogramma’s. In mijn computerleven is "gratis" het sleutelwoord. The best things in life are free!

Als een programma niet bevalt of voldoet, verdwijnt het uit mijn leven. („Weg ermee!“). 

Vergroten  

Hopelijk doe je dat "programma's uitproberen" op een manier die er voor zorgt dat je OS (register) niet vervuilt geraakt met ongewenste restanten na het verwijderen "uit je leven"? 🙂

Ik ben er zeker van dat jij best wel weet, dat na het verwijderen van een ongewenst/niet bruikbaar weggeefprogramma, er toch nog steeds restanten zullen achterblijven in het register.

Test je die programma's niet buiten je Windows OS om?

Gebruik je voor het uitproberen niet een welbepaald programma, zodat je na het testen kunt kiezen of je de installatie wél of niet gaat behouden?

Of doe je dit misschien in de Windows Sandbox?

Geplaatst:

Voordat ik een programma verwijder typ ik eerst de naam van het programma in Everything. Dan zie ik welke onderdelen allemaal in mijn computer zitten.

Dan open ik de Geek Uninstaller. Die gebruikt het normale verwijderprogramma van de software en zoekt daarna naar achtergebleven resten. Vergelijkbaar met Revo Uninstaller.

Daarna keer ik terug naar Everything en heel vaak zie ik daar toch nog iets staan. Dat verwijder ik dan alsnog ("handmatig") en als het nodig is schakel ik Unlocker in.

Tenslotte doe ik een registeropruiming met de CCleaner. Die vindt dan vaak nog wat registersleutels.

Het zal niet echt een 100% aanpak zijn, maar voor mijn gevoel is het voldoende.

De enkele keer dat ik in het register duik zie ik nog wel eens iets wat al lang weg had moeten zijn.

Geplaatst:

Hallo Leono,

Eerst en vooral, wil ik je helemaal niet bekritiseren, of in het ongelijk stellen.

Maar je "opruimdrift" doet mij denken aan het tijdperk waarin wij Windows 95 gebruikten.

In die periode (dertig jaar geleden dus), hadden de meeste PC's een harde schijf van 350MB.

Iedereen, ook ikzelf, vond dat elke ongewenste byte moest verwijdert worden van de harde schijf, want neemt ruimte in beslag.

Tweede punt. het register "opkuisen".

Tot Windows XP, konden installatie programma's zomaar Windows dll's wissen en aanpassen.

Gelukkig is dit volledig verleden tijd.

Graven in het register, en zelf onnodige bestanden verwijderen, is dus niet meer nodig.

Windows voert zelf heel wat taken uit op de achtergrond zoals defragmentatie en virusscan o.a.

Blijft natuurlijk "plezant" om onder de motorkap te duiken.

😃

Geplaatst:

Hoezo opruimdrift, Eddy X?

Nooit en te nimmer heb ik bij mijzelf opruimdrift waargenomen.

Waar ik het over had was de teleurstellende werking van de schijfopruimer. Die gebruik ik eigenlijk alleen na een Windows update, dus één keer per maand. Omdat die de verouderde updateresten zou verwijderen. 

Inmiddels ben ik dus van een koude kermis teruggekeerd. Ik gebruik hem denkelijk nu helemaal niet meer. Misschien alleen nog eens als ik een Windows.Old probeer weg te krijgen. Hoewel, die gaat op een gegeven moment vanzelf weg, heb ik ooit gehoord. 

Hàd ik maar opruimdrift, en dan bedoel ik hier in de eigen woning!

Ik stapte in tijdens Windows 7 en dat vind ik de beste tot nu toe. Ik ben dus niet bezwaard door al teveel geschiedenis.

Wat mij betreft mag het internet worden afgeschaft.

Geplaatst:

Dit zal inderdaad een harde dobber worden voor het PCH.

We zullen er met liefde en nostalgie aan terugdenken, terwijl we gewoon weer naar de radio luisteren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.