Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het past niet echt in een vaste forum, ik heb een klein vraagje.

Is het illegaal om muziek, games of applications te downloaden (illegaal) om ze uit te testen, en als het niet bevalt dat je het verwijdered en als je het wel bevalt dat je het dan koopt?

Geplaatst:

Als je ze op illegale wijze gaat downloaden zijn ze inderdaad illegaal. Of je ze nu daarna verwijdert of niet. Behalve, zoals hierboven gezegd, als het gaat om demo's.

Jürgen

Geplaatst:

er zit een verschil tussen de nederlandse en de belgische wet wat dit betreft!

Voor betaalde software ligt dit iets moeilijker, dat is in principe wel illegaal als je het zonder licentie download

(Maar als je al een licentie hebt, bijvoorbeeld van Windows, en je CDtje/DVDtje is gewoon stuk,

dan mag je natuurlijk een nieuwe kopie verkrijgen dat aansluit op je licentie, ook activatie zou dan gewoon moeten werken en is legaal.)

wat betreft nederland

Voor wat betreft audio en video mag je downloaden, opslaan en bewaren/bekijken/luisteren zoveel je wil, volgens artikel 16b van de Auteurswet 1912:

Artikel 16b
       1. Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, 
   wetenschap of kunst wordt niet beschouwd de verveelvoudiging welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en welke uitsluitend dient tot eigen oefening, 
   studie of gebruik van de natuurlijke persoon die zonder direct of indirect commercieel oogmerk de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft.

sommige bovenstaande dingen gelden ook in belgie, maar welke dat zijn durf ik je niet te zeggen!

Geplaatst:

Voor betaalde software ligt dit iets moeilijker, dat is in principe wel illegaal als je het zonder licentie download

(Maar als je al een licentie hebt, bijvoorbeeld van Windows, en je CDtje/DVDtje is gewoon stuk,

dan mag je natuurlijk een nieuwe kopie verkrijgen dat aansluit op je licentie, ook activatie zou dan gewoon moeten werken en is legaal.)

Hoe de regelgeving in België juist is, weet ik ook niet perfect, maar een kopie voor eigen gebruik mag wel. Hier gaat het echter over het downloaden op illegale wijze. Dat maakt de zaak totaal anders.

Jürgen

Geplaatst:

een download is niets anders dan een kopie.

het verspreiden ervan is illegaal!

tenzij je een licentiesleutel gaat gebruiken die NIET van jou is.. dan is het wel illegaal!

een kopietje of een download is dus helemaal legaal, zolang je je eigen licentiesleutel maar gebruikt.

in iedergeval, zo is dat in nederland!

Geplaatst:
een download is niets anders dan een kopie.

het verspreiden ervan is illegaal!

Downloaden op illegale wijze is volgens mij nog altijd anders dan gewoon downloaden via legale weg.

Geplaatst:

afhankelijk van wat als illegaal word bestempeld natuurlijk.

als het aanbieden van product x verboden is en het toch word gedownload dan is het inderdaad een illegale download

Geplaatst:

Het probleem met demo's is dat ze vaak veel beperkingen hebben waardoor je niet goed kan zien of het wel goed werkt of niet.

Zo heb ik ooit een converter voor films gezocht, en vond eentje voor 20 euro.

De demo kon niets behalve video's openen en wat kleine dingen aanpassen zoals afspeelsnelheid.

Ik besloot om het illegaal te downloaden om te kijken of het wel werkt, en het deed helemaal niet wat inde omschijving stond, het kon in de volledige versie alleen een paar codecs verwisselen. Oplichting dus.

Vond later echter een super programma dat nog gratis was ook.

Zelfde voor spelletjes, meeste komen niet eens met demo's. Dan is het maar gokken als je kijkt naar gameplay video's. Zou me handig lijken als je dat tijdelijk kon downloaden om te kijken of het wat was. Heb namelijk vaak games gekocht die het niet waard waren.

Muziek en films kan je echter wel makkelijk aan demo's komen om te zien of het wel of niet leuk is. =)

Bedankt voor de feedback, jammer dat het niet kan. Nu blijf ik soms dingen kopen die het niet waard zijn. xD

Geplaatst:

als je een game koopt die het niet waard is kan je die normaal gezien terug brengen en omruilen.

hier in nederland telt dat ook voor veel andere dingen!

zeker als je online bestelt, dan heb telt "wet koop op afstand" en mag je een product binnen 7 dagen terugsturen als je het niet zint (en het volledige aankoopbedrag terug krijgen)

en ook hierbij.. geen flauw idee hoe dat in belgie werkt..

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.