Ga naar inhoud

Bios blijft hangen - temperatuur probleem ???

Effy

Aanbevolen berichten

Hoi, hier nog een vraagstukje. Ik heb onlangs een nieuw goedkoop Foxconn moederboard gekocht, niet om zwaar te gamen maar gewoon voor office gebruik zoals dat heet. Type is n15235 met volgende specificaties :

Processor: Intel® Pentium D, Pentium® 4, Celeron D processors, Socket T (LGA775

Chipset: VIA P4M800 Pro + 8237R Plus

Front Side Bus: 533/800MHz front side bus (FSB)

Memory: Single channel DDRII 533 / 400 x2 DIMMs

VGA on Die: Integrated

Expansion Slots: 1 x AGP 8x, 3 x PCI

IDE: ATA133 x 2

Serial ATA(SATA)/RAID: Serial ATA x 2 with RAID 0, 1, JBOD

Audio: 5.1 channel, AC’97 interface, Realtek ALC653

LAN: 10/100M, Realtek RTL8100C

IEEE1394: N/A

Ik heb daar een processor voor gekocht, 2dehands natuurlijk, een Pentium4 3 Ghz met hyperthreading, socket 775 uiteraard. Heb er ook twee latjes van 2 Gb elk voor gekocht, DDR2, waarvan er voorlopig slechts eentje op het moederboard steekt. De koeler heb ik apart gekocht omdat die wat bij de processor kwam enkele pootjes miste. De nieuwe koeler is correct op over de processor bevestigd zoals dat hoort (eerst de schroefjes naar lnks draaien en dan de koeler op de processor en schroefjes aanduwen en dan naar rechts draaien en dan pas zijn ze vast) en ervoor heb ik heel correct verse koelpasta erop gesmeerd maar slechts een dun laagje. Harde schijven of cdroms heb ik nog niet aangekoppeld, dus enkel het mb + processor + koeler + geheugen + keyboard.

Tot zover geen probleem.

Nu het probleem. Computer aanzetten, bios komt op scherm (Phoenix) maar na variabel aantal sekonden blijft de bios hangen, in elk bios scherm dat ik ook probeer. Het blijkt echter dat de temperatuur van de processor richting 83 graden gaat en dan hangt alles vast. Het enige dat ik dan nog kan doen is resetten, dan komt bios opnieuw maar na een sekonde of twee drie hangt het weer. Ik heb alles gedaan zoals het wordt verondersteld te zijn, toch volgens mijn beperkte kennis. Ik heb ook een extra koeler aan de case vastgemaakt en die aangesloten op de moederboard connector maar dat helpt niets. Heb cpu koeler al verwijderd en andere koeler gebruikt maar helaas geen verbetering. Is de cpu defekt ? Heb ik iets elementairs over het hoofd gezien ? Geheugen vervangen ? Heb ik ook geprobeerd, latje verplaatst in andere bank, geen oplossing. Latje verwijderd en ander latje geprobeerd, ook geen oplossing ...

Nog iets, als ik de computer aanzet hoor ik dus een gewone korte beep. Als die daarna blijft hangen en ik doe een reset hoor ik soms een langere beep (geen hele lange), en daarna krijg ik gewoon het bios scherm te zien. Ik weet niet wat het verschil tussen die twee beeps wil zeggen ...

graag als het enigszins mogelijk is een verlichtend antwoord :bawling:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die beep lijst had ik ook al gezien maar bij de Phoenix boards is er sprake van een combo van drie, bij mij is er slechts 1 beep waar ik me een bedenking over maak. Ik weet ook niet of die beep te maken heeft met mijn probleem ...

Als ik de computer opstart en ik slaag erin ver genoeg te geraken in bios dan zie ik dat de systeemtemperatuur 34 graden bedraagt en de cpu 70 graden, en als ik dat scherm laat staan zie ik langzaam de temperatuur van de cpu stijgen tot 83 en dan beweegt er niets meer ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.