Ga naar inhoud

[OPGELOST] Gaat niet verder

hopper

Aanbevolen berichten

Hallo.

Mijn pc heeft rare nukken gekregen.

Daar stond eerst XP op, maar ik kreeg plots een melding van SPTD.sys .

Daarna deed hij niets meer.

Via mijn ander pc heb ik de harde schijf geformateerd.

En ik ben begonnen met windows 98 te installen, het eerste gedeelte heeft hij erop gezet maar.

De PC moest opnieuw opstarten, dat deed hij, maar nu geeft hij aan dat ik teveel drivers in de autoexe.bat en config.sys heb staan. En die moet ik verwijderen.

Maar hoe krijg ik die open in de DOS scherm.

Anders krijg ik de mkededeling druk op een toets als ik dat doe gaat de PC automatisch uit.

Bedankt alvast

Sjaak

Nederland

grasshopper@telfort.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe hebt je via andere pc geformateerd?

Zoiets is mij niet bekend.

Door harde schijf toe te voegen aan de andere pc en dan formateren?

Indien zo is zal XP nooit windows beveiligde gedeelte formateren.

Nou gewoon ik heb een andere pc met vista met 4 harde schijven, 1tje los maken opstarten.

Endan formateren.

Sjaak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt in ieder geval. Voor de snelle reactie.

Ik zal het noteren, en straks even proberen mijn vrouw heeft nu haar pc nodig, en als die daar weg is kan ik daar weer zitten.

Je moet alles wel in vrede bewaren, want anders krijg je.........thuis.

Maar nogmaals.

De set-up van Windows 98, is helemaal op de harde schijf. 100%

Maar na het opnieuw opstarten, krijg ik dat te zien, dat ik driver(s) uit het volgende moet halen, autoexe.bat en config.sys.

Maar dan krijg ik alleen het zwarte beeld van DOS.

Hij geeft wel aan in de safe mode verder gaan maar als ik dat doe, krijg ik alleen

te zien druk op een toets om verder te gaan, en dan slaat de PC uit.

Want als ik de schijf van XP er in doet dan kan hij die niet vinden, ook al heb ik dat in de bios aan gegeven dat hij dat WEL moet doen. Kan hij de geen van tweeën de cd-rom spelers vinden.

Daarom ben ik via een diskette zoals vroeger, win98 erop gaan zetten, die vindt wel mijn cd-rom spelers, en dan hoop ik dat ik weer wel XP er overheen kan zetten.

Bedankt nogmaals

Sjaak

Uit Nederland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat gaat niet lukken want DOS is Fat en XP is fat32

Je zal XP nooit rechtstreeks vanuit Dos kunnen installeren.

Wat je wel kan doen is dit:

opstartdiskette maken om XP te installeren.

Wel moet je opletten welke versie uw cd is.

Je hebt wel 6 diskette nodig.

XP home

zonder sp1:

Download details: Windows XP Home Edition Utility: Setup Disks for Floppy Boot Install

sp1

Download details: Windows XP Home Edition with Service Pack 1 Utility: Setup Disks for Floppy Boot Install

sp2

Downloadinformatie: Hulpprogramma voor Windows XP Home Edition met Service Pack 2: Installatiediskettes voor opstarten vanaf diskette

XP prof

zonder sp1

Download details: Windows XP Professional Utility: Setup Disks for Floppy Boot Install

sp1

Download details: Windows XP Professional with Service Pack 1 Utility: Setup Disks for Floppy Boot Install

sp2

Downloadinformatie: Hulpprogramma voor Windows XP Professional met Service Pack 2: Installatiediskettes voor opstarten vanaf diskette

Ofwel formateer je met deze programma maar dan moet uw computer wel met cdrom opstarten:

sidux Manuals - Gparted-nl

Indien Windows 98 goed is geinstalleerd kan u ook dit doen:

Start de computer en druk hele tijd op ik dacht F7 anders is dat F8

Lukt het dan niet dan kan je via F5 naar Dos gaan want Dos bestaat nog in windows 98 om zo de autoexec.bat en Config.sys te veranderen.

Indien u zeker ben zet dan dit voor de driver rem

Rem betekend regel overslaan.

XP kent geen Dos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alles gedownload.

Maar de bestanden zijn meer dan 4 MB groot!!!

Hoe krijg ik die op een diskkette van 1.5 MB.

Weer op nieuw 98 geinstalleerd, verwijder alle diskette en start opnieuw op.

Als hij dan opnieuw op gestart is krijg ik 6 opties te zien.

Als ik er een kies BV safe mode.

Dan doet hij niets meer, druk op een toets als ik dat doe val de PC uit.

Sjaak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wil dus gewoon windows XP installeren??

Dan kan je heel simpel de CD van XP inleggen en die laten opstarten. De windows setup kan de schijf voledig formateren en gaat dan installeren. Voor Windows XP moet je de schijf in NTFS zetten. (Voor windows 98: Fat32 gaat ook).

Hier staat een handleiding voor het installeren van Windows XP:

http://www.pc-helpforum.be/f206/het-installeren-van-windows-xp-10419/

Link naar reactie
Delen op andere sites

dj_ke,

Niet waar. Voor XP is fat32 voldoende.

Ik formateer altijd eerst de partitie in fat32 en bij installatie van XP formateer ik dan in NTFS. Trouwens XP kan ook geinstalleerd worden op fat32. Dat kan handig zijn voor oude games. NTFS is alleen bedoeld voor de veiligheid. maar dat is nu allang achterhaald.

Daarom heeft Microsoft het systeem in twee delen gezet vanaf Vista. De administrator en de plubliek gedeelte.

Hopper,

Die download moet je erop klikken dan moet je diskette insteken en er worden dan 6 diskette gemaakt van maximaal 1,4 mb. Elke diskette opschrijven 1,2,3 enz.

Start dan de computer op en dan diskette 1 insteken en de cdrom van xp.

Wachten tot Dos zegt om diskette 2 in te steken enz.

Op laatst start de cdrom van XP.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.