Ga naar inhoud

Formatteren

Airandius

Aanbevolen berichten

Mijn computer zit vol met troep, vaak van nog programma's die niet goed zijn verwijdert of zelfs virussen die niet meer actief zijn en weer ik veel wat nog meer.

Nu wil ik mijn computer formatteren, wat zijn hier echter de gevolgen van?

Ik weet nog dat vroeger je de CD van je OS moest hebben om de computer weer bruikbaar te maken.

Maar mijn pc (en de laptop die ik kopen ga) komen niet met cd's/dvd's van de OS.

Hoe formatteer ik een desktop en laptop en hoe zorg ik er voor dat het weer bruikbaar is. Of word vista er niet afgehaald? =/

Snap er niets van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedoel je de recovery cd? Die zit er normaal toch bij..

oja btw met formatteren gaat alles eraf, dus je neemt best een backup van je documenten

formatteren kan je doen door op met je rechtermuis op de C: schijf te klikken bij deze computer

alleen raad ik niet aan om te formatteren via windows.. dan nog liever je hdd eruit halen en aan een andere pc koppelen om het te formatteren

maar je hebt dus wel een cd nodig van winxp of vista afhankelijk van wat er op de desktop en/of laptop draait

Link naar reactie
Delen op andere sites

Airandius, een laptop wordt altijd geleverd met het OS, XP of Vista, er reeds op. In veel gevallen is dat maar voorgeïnstalleerd en moet je de installatie verder afwerken.

Om kosten te sparen wordt er de laatste tijd geen cd/dvd meer bij geleverd maar krijg je na het vervolledigen van de installatie wel de raad om zelf die recovery cd/dvd te branden.

Doe je dit niet en is je Windows omgeving zoals je schrijft onbruikbaar, geen probleem. Bij de fabrikant van je laptop kan je een nieuwe cd/dvd bestellen. Hier is wel een klein nadeel aan verbonden: het kost geld, voor een Toshiba laptop kost dit 35€.

De manier van werken bij een merk desktop is de zelfde.

Is uw desktop niet van een bepaald merk maar een zogenaamde "kloon" dan moet er wel een cd van Windows bij zijn en daar hoort ook een cd-key bij (code van 25 cijfers en letters). In de meeste gevallen mag je die enkel op die zelfde pc gebruiken.

Een heel verhaal om je duidelijk te maken dat je absoluut een Windows cd of recovery cd moet hebben voor elke pc.

Bij gebruik van een recovery cd wordt alles, maar dan ook alles, van je hardeschijf gewist. Het formatteren en installeren gebeurt ook volledig automatisch. Het handige is dat ook alle drivers van je hardware geïnstalleerd worden.

Bij gebruik van een Windows cd heb je alles zelf in de hand. Bij het formatteren wordt de partitie die je selecteerd, normaal c:, volledig gewist. Na installatie van Windows moet je terug alle drivers van je hardware opnieuw installeren. Moeilijk? Als het wat mee zit niet, heb je pech dan kan dat fel tegen vallen.

Je programma's moet je natuurlijk ook zelf terug installeren.

Succes,

Joke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe brand je zelf dan een recovery dvd?

Dat had je moeten doen op het moment dat je de eerste installatie van Windows vervolledigd had. Later kan dat niet meer. Nu kan je alleen nog bij je fabrikant terecht maar die doet dat ook niet gratis natuurlijk.

Joke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had je moeten doen op het moment dat je de eerste installatie van Windows vervolledigd had. Later kan dat niet meer. Nu kan je alleen nog bij je fabrikant terecht maar die doet dat ook niet gratis natuurlijk.

Joke

De vraag was bedoeld voor de laptop die ik ga kopen. xD

Mijn computer zelf heeft wel een recovery cd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok je hebt dus een (redelijk recente?) desktop met vista op maar je hebt de cd van vista er niet bij gekregen? Dat is vrij normaal, alleen ben je niets met die recovery cd, die herstelt alleen bestanden maar formateert niet

ook bij je laptop krijg je de cd van vista er niet bij , is om vista te beschermen tegen kopiëren

WAT JIJ KAN DOEN: een vista packet lenen van iemand (liefst met de juiste versie, dus dat weet je zelf wel of je de basic versie, premium versie enz had) en je herinstalleert vista met de product key die op de sticker staat die op je pc plakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.